Kajian, Senarai Harga Telefon Pintar Terkini Malaysia 2021

Merupakan Blog Penyedia Info Kajian telefon Pintar Terkini Xiaomi, Samsung, LG, HTC, iPhone, dan banyak lagi

Harga, Kajian, dan Ulasan Samsung Galaxy J7 Prime

Samsung Galaxy J7 Prime
Samsung masih menjadi penguasa telefon pintar dengan mengisi hampir semua segmen yang ada. Untuk kelas menengah, Samsung baru sahaja melancarkan Galaxy J7 Prime dan siap bersaing dengan praktikal. Seperti diketahui, produk Samsung dengan label Galaxy J7 telah hadir mulai dari Galaxy J7 biasa, kemudian J7 (2016) dan kini Galaxy J7 dengan label Prime.

Sekilas perbezaan daripada produk sebelumnya seperti tidak kelihatan, namun Samsung Galaxy J7 Prime menawarkan spesifikasi yang lumayan. Meningkat dari sisi ROM dan RAM, telefon bimbit ini juga menghadirkan finger scan dan bateri yang lebih besar. Berikut sedikit ulasannya.

Harga Samsung Galaxy J7 Prime: RM1065

Spesifikasi Samsung Galaxy J7 Prime


Reka bentuk Premium Berbalut Metal

Samsung Galaxy J7 Prime melaksanakan form factor kotak rata dibalut dengan metal frame. Bila dibandingkan dengan Galaxy J7 (2016), Galaxy J7 Prime sudah melaksanakan unibody yang artinya case belakang tidak boleh dibuka.

Bahagian depannya diisi dengan kamera depan dengan LED penunjuk dan sensor proximity berada diatas skrin selepas tulisan SAMSUNG. Dikirinya terdapat kamera depan. Pada sisi kiri terdapat butang volume dengan baki kad SIM di bawahnya. Dibawahnya lagi terdapat baki kad SIM atau kad memori. Dibawah skrin terdapat butang yang terdiri daripada butang terbaru, butang home dan butang kembali. Butang 'Home' juga berfungsi sebagai finger scan atau finger print reader untuk lock screen security.
Disisi bawah terdapat port alat dengar, multipurpose jack (port charging dan data) dan microphone. Sedangkan pada bagian belakang terdapat kamera belakang dengan LED flash disebelahnya dan GPS antena disisi bertentangan. Antena utama tersimpan di sebalik case diposisi bawah.

Skrin FHD Dengan Multitouch 10 Sentuhan

Berbeza dengan Galaxy J7 (2016) yang menggunakan skrin Super AMOLED, J7 Prime menggunakan paparan FHD (1920 x 1080) PLS TFT LCD. Artinya, untuk ketumpatan skrin J7 Prime lebih baik daripada pendahulunya yang menggunakan resolusi HD (720x1280). Sedangkan teknologi PLS TFT LCD sebenarnya kurang lebih dengan IPS.
Dengan bantang skrin 5.5 inci, telefon bimbit ini menyokong kepadatan piksel kira-kira 437 ppi. Ini menjadikan telefon pintar ini sangat asyik digunakan untuk menikmati kandungan video atau bermain game. Anda tidak perlu bimbang dengan grafik ketika bermain game. Sebagai pelengkap, multi sentuh skrin telefon bimbit ini menyokong 10 sentuhan secara bersamaan. Malangnya, apabila ujian dibawah terik matahari, skrin telefon bimbit ini tidak sebaik Super AMOLED.

TouchWizUI dengan Android Marshmallow

Dengan menggunakan OS terbaru Marshmallow 6.0.1, anda boleh menikmati pelbagai ciri menarik seperti ciri penjimatan bateri dan lain-lain. Seperti produk Samsung yang lain, UI yang diterapkan tentunya TouchWizUI. TouchWizUI yang diterapkan tidak berbeza dengan produk premium lain. Untuk tema, anda boleh memuat turun pelbagai tema percuma pada Theme Store. Anda boleh mencari pelbagai tema, wallpaper dan icon menarik di dalam teme tersebut.
Selain drawer aplikasi, anda boleh menggunakan folder Microsoft yang terdiri dari One Drive, OneNote, Excel, PowerPoint, Skype dan Word tersedia. Hanya saja anda harus melakukan update terlebih dahulu (pemasangan). Anda juga boleh memasang pelbagai aplikasi di Galaxy Essentials dari Galaxy Apps. Buat anda yang mempunyai anak kecil, boleh menggunakan Kids Mode yang perlu dipasang terlebih dahulu.

Octa-core 64-bit Dengan Bateri 3,300 mAh

Gabungan RAM 3GB dan pemproses octa-core, rasanya sudah lebih daripada cukup untuk pelbagai keperluan. Dengan clock speed 1,6GHz juga merupakan jaminan prestasi maksimum yang tidak perlu diragukan. Ditambah lagi, pemproses 64-bit boleh melakukan serangkai perintah yang lebih banyak berbanding aplikasi 32-bit. Dari sisi grafik, telefon pintar ini diperkuatkan Mali-T830.
Telefon bimbit ini menyediakan simpanan dalaman 32GB. Kapasiti ini berbeza dengan J7 Prime yang tersedia dalam pasaran India yang hanya menggunakan 16GB. Kalau anda merasa kapasiti tersebut masih kurang, anda boleh menggunakan kad MicroSD di slot SIM 2. Adapun slot tersebut menyokong kad microSD sehingga kapasiti 256GB.

Hasil ujian benchmark dengan menggunakanQuadrant Standard didapati angka 22.694. Dengan menggunakan Geekbench 4, ujian CPU single-core diddapat angka 674 sedangkan multi-core didapati angka 3126. Sedangkan ujian Compute RenderScript didapati nilai 1804. dengan Antutu Benchmark v6.2.1 didapati angka 44.652. Sayangnya untuk ujian 3D, telefon bimbit ini mengalami masalah dan keluar pemberitahuan '3D tidak disokong'.

Audio dan Multimedia Player Standard

Untuk urusan multimedia, telefon bimbit ini menyediakan audio dan video player bawaan dan Google. Dari sisi pandangan, audio player terlihat sederhana. Untuk kualiti suara, speaker yang digunakan cukup bagus saat kelantangan maksimum dimainkan. Dengan penyamaan bawaan pada tetapan suara, anda boleh menetapkan bass treble atau instrumen vokal pada kualiti suara dan kesan yang tersedia. Kesan tersebut akan terdengar ketika anda menggunakan earset bawaan yang disertakan pada pakej pembelian.

Mod video player kelihatan sederhana namun menyokong banyak sekali format video. Telefon bimbit ini juga menyertakan RadioFM dengan ciri rakaman. Namun anehnya ciri scan station seperti mengalami masalah sehingga hanya sedikit station yang tersimpan semasa menggunakan AutoScan.

Kamera "Bright Image in Low Light"

Untuk urusan kamera, telefon bimbit ini sudah mempunyai resolusi 13MP untuk kamera utama dan RMK8 untuk kamera depan. Tidak diketahui sensor apa yang digunakan telefon pintar ini. Namun ujian kamera belakang pada keadaan outdoor dan indoor sama baiknya. Pemotretan dalam bilik dengan pencahayaan minimum juga tidak mengecewakan. Pemotretan makro diluar bilik juga mudah dilakukan.

Pelbagai pandangan yang boleh anda gunakan secara maksimum iaitu Auto, Pro, Panorama, Foto rangkaian, HDR (kaya warna), Malam, Fokus wajah, Sukan dan Sound & Shot. Untuk urusan video, telefon bimbit ini bahkan mampu menghasilkan rakaman video berkualiti FHD (1920 x 1080) @ 30fps.

Hasil Benchmark Samsung Galaxy J7 Prime

Samsung Galaxy J7 Prime ini mendapatkan skor yang sangat baik saat ditest menggunakan AnTuTu benchmark dengan nilai 45.795, dan mendapatkan skor 23.955 dengan Quadrant. Sementara dalam 3D Mark Ice Storm Extreme, Samsung Galaxy J7 Prime mendapat skor 5019. Namun di GFXBench mendapat skor 11fps. DI Geekbench 4 mendapatkan skor 600 di single core dan 1.700 di multi-core. 

Kelebihan Samsung Galaxy J7 Prime

  • Kamera resolusi besar dan hasilnya sangat baik
  • Octa_core
  • Metal frame
  • Kapasitas bateri cukup besar
  • Layar FHD 


Kekurangan Samsung Galaxy J7 Prime

  • Tak ada NFC
  • Koneksi Wifi biasa
  • Audio dan Multimedia Player Standard

Kesimpulan

Berbanding siri J7 sebelumnya, telefon bimbit ini sudah mengalami beberapa peningkatan baik dari RAM dan ROM serta sokongan bateri besar. Kualiti hasil jepretan juga sangat baik. Namun selebihnya, telefon bimbit ini terkesan biasa dan seperti telefon bimbit kebanyakan dikisaran harga yang sama

Demikian maklumat kami mengenai Kajian dan Ulasan Samsung Galaxy J7 Prime. Semoga berfaedah bagi anda. Amin.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Harga, Kajian, dan Ulasan Samsung Galaxy J7 Prime"

Post a Comment